Kompassi Ota suunta

Hitlerin raivottaret osa 2

Vaimot

-----------

Esimerkki:

 Erna Petri .

SS-upseerin vaimo  ja kahden lapsen äiti.

Valloitetussa Puolassa asuessaan hän oli nähnyt lapsia tien vieressä , lähes alasti ja kylmissään.

Lapset olivat paenneet keskitysleirille matkalla olleesta junasta.

Erna Petri vei heidät kotiinsa antoi ruokaa ja rauhoitteli heitä, sitten hän vei lapset,

 joita 6, iältään 6-12 vuotiaita , metsään ja ampui heidät yksitellen niskaan.

 

Sihteerit

--------------

Esimerkki:

Johanna Altvater

Palveli Minskissä , sen Hitler-Jugendissa, lähti Ukrainan ja Puolan rajasedulla olevaan 

Volodymyr-Volynskyyn työhön.

Wilhelm Western  niminen saksalainen tuli sinne piirikomissaariksi, hän oli verenhimoinen

ja aloiitti siellä juutalisten teloitukset.

Johanna Altvater päätti kantaa kortensa kekoon.

Hän meni gettoon ilman käskyä 16 syysk. 1942 ja lähestyi siellä olevia lapsia, 

aivan kuin antaisi jotain hyvää.

Kun eräs pieni lapsi tuli hänen lähelleen , hän otti kiinni ja puristi niin kovasti , että lapsi alkoi itkeä.

Sitten hän otti kinni jaloista ja riiputti ylösalaisin , sen jälkeen läimäytteli lapsen päätä betonimuuria vasten ,

elottoman ruumiin nakkasi lapsen isän jalkoihin.

Läheisen sotavankileirin saksalainen komentaja näki Johanna Altvaterin tuuppimassa naisia miehiä ja lapsia 

kun näitä oltiin viemässä pois.

Hänellä oli usein mukana getossa ratsupiiska, jolla hän paukutteli saadakseen aikaan kaaosta.

Verilöylyn aikaan Altvater heitti sairasosaston parvekkeelta lapsia alas kadulle.

Isompia lapsia pakotti parvekkeelle ja työnsi  alas.

Johanna Altvaterin  "erikoisuus" oli halu tappaa lapsia.

Yksi silminnäkijä oli pannut merkille,  kuinka tämä nainen houkutteli lapsia makeisilla.

Kun lapset tulivat hänen luokseen  ja avasivat suunsa , hän ampui heitä suuhun pienellä pistoolillaan 

joka hänellä aina oli kupeellaan.

 

Sairaanhoitajat

-----------------------

Sairaanhoitajat olivat ensimmäisiä joiden toimesta murhattiin ihmisiä.

Ensimmäinen likvidiointi tapa oli eutanasia, ruiskeet , unilääkkeet , morfiini, 

barbituraatit , nälkään näännyttäminen.

Kaikista syntyneistä lapsista oli luettelot, ja vauvat tarkastettiin, syntyperä, 

terveys ulkomuoto.

Epämuodostuneet , heikot myös saksalaiset , vietiin klinikoille  ja hoitoloihin joissa heidät 

tapettiin armotta  .

Tuhansia sairaita ja heikkoja surmattiin edistyksen ja terveyden nimissä.

 

Pauline Kneissner oli eräs  näistä naisista , sairaanhoitaja  ja ammattitappaja.

Hän murhasi myös omia , oman tunnustuksensa mukaan ,  ollessan eturintaman läheillä 

haavoittuneita hoitamassa antaen kuoleman ruiskeen sokeille ja pahemmin haavoittuneille.

Saksalaisten lääkintäryhmien omiin sotilaisiin kohdistetut teot Ukrainassa ja Valko-venäjäjällä' 

ovat vieläkin tabu.

Kuinka paljon murhattiin ihmisiä, lapsia,  nuoria ja aikuisia sairaanhoitajien toimesta, 

sitä ei koskaan saada tietää.

 

Keskitysleirien naisvartijoina oli n.3.500 naista. Yksi pahimmista oli Auzhwitz -Birkenaun 

leirin  vartija   SS - Obernautsenin  Irma Gresl, jota kutsuttiin "kauniiksi pedoksi".

Useimmat naisvartijat tuomittiin kuolemaan tai vangittiin joko vapauttajien tai kohdemaan toimesta.

 

Huvittelua juutalaisilla.

------------------------------

Liesel Wilhausin mies oli nimetty  Janowksyn leirin kommendantiksi Lviviin Ukrainaan, 

h e asuivat huvillassa orjatyö- ja kokoamisleirin  kyljessä.

Pariskunnalla  oli usein vieraita, ja he kaikki istuivat monesti  parvekkeella.

Lieselillä oli pistooli ja hän esitteli ampujan taitojaan , erään kerran  hän suuntasi aseen 

puutarhassa työssä olleita juutalaisia  kohti ,ainakin neljä kuoli siihen paikkaan. 

Heidän tyttärensä seisoi vieressä ja taputti käsiään.

 

Liselotte Meier , erään SS-upseerin rakastajatar, tunnusti sodan jälkeen olleensa tovereidensa kanssa 

metsästysretkillä, joihin osallistui useita rekiä täynnä naisia ja miehiä, komentajia upsereita .

Useita satoja juutalaisia oli haettu hätistelemään kaneja pensaikoista, ja niin miehet kahlasivat paksussa lumessa vähissä vaatteissa .

Ressä olijoilla oli kauniit turkit ja he olivat riehakkaita, humalassa  monet  ja melusivat.

Sitten eräs upseeri alkoi ampumaan lumeen juutalaisia, he lyyhistyivät verisinä.

Lumessa kahlaaminen oli hidasta nälkiintyneille vangeille ja he olivat heppo maalitaulu.

Jotkut  pääsivät pakoon metsän suojaan. 

 

Liselotte Meier ei voinut kuvitella että näitä juutalaisia ilmaantui 20 vuotta myöhemmin 

tunnistamaan hänet.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mikä teki näistä esimerkkien naisista tappajia,  hyväksyjiä, välinpitämättömiä?

Luonne vaikuttaa käyttäytymiseen, kaikissa tilanteissa.

On tiedossa myös toisenlaisia naisia jotka eivät hyväksyneet  asioiden tilaa , 

he eivät usein vain voineet tehdä paljoakaan  uhrien puolrsta .

Myös  ajatus  "ne on niitä" , unohdan ne. Ostan kengät uuden hajuvaden....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Olen lukenut ko. kirjan. Sain sen joululahjaksi. Todella mielenkiintoinen kirja. Kuitenkin sen kirjoittajan julistava ote asiaan pilasi hieman kokonaiskuvaa. Tietokirjailijan pitää antaa tosiasioiden puhua, eikä sotkea muuta asiaan.

Kirja vahvisti osaltaan ajatustani siitä, että Natsi-Saksasta puhuminen on harhaan johtavaa. Parempi on puhua pelkästään Saksasta.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kirjan nimi pisti heti silmään , "raivottaret "yleisnimenä naisten osuudelle
tuntui liian vahvalta.
"Paasausta " ei myöskään saisi olla, kovin paljon tällaisessa dokumentaalisessa
kirjassa, niinkuin totesitkin.

"Natsi-Saksa nimitys on niin yleistynyt, ettei tule ajatelleeksi tarkemmin ,
vaan sitä tulee automaattisesti käytettyä.
Niinkuin olet oivaltanut on parempi puhua vain Saksata.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Minäkin luin saman kirjan. Tosin koostuu muutamasta yksittäisestä tapauksesta, mutta kertoo mihin vuosikausia kestänyt, valtion toimesta harjoitettu manipulointi ja propaganda saa aikaan.

Olisi naivia ajatella, että naiset jäivät rotukiihkoilusta osattomiksi kolmannessa valtakunnassa. Kansallissoalismi määritti naisen kotiin ja synnyttäjäksi. Naiset eivät olleet kuin puolison ominaisuudessa merkittävissä asemissa eivätkä siten osallistuneet päätösten tekoon välittömästi.

Oli kuitenkin myös toisenlaisia saksalaisia naisia, jotka maksoivat vallitsevan järjestelmän vastustamisesta hengellään. Esimerkkinä Sophie Scholl. Suurin osa naisista sulki silmänsä ja korvansa raakuuksilta keskittyen vain omaan selviytymiseen.

Kirja kuitenkin todistaa, että löytyi myös niitä, jotka hylkäsivät moraaliset estonsa ja toteuttivat alhaisia viettejään mistään piittaamatta.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

En ollut aiemmin tullut ajatelleeksi naisten osallisuutta väärinkäytöksiin.
Jotenkin enemmän pitää julmuuksia miesten tekoina.
Vastarintaliikkeen piirissä tiesin naistenkin toimineen , en kylläkään tutkinut asiaa.
Sophie Scholin nimi ei ole ennestään tuttu, kunnia hänelle ja muille hänen kaltaisilleen.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Kirjan kertomat vastenmieliset tapaukset osoittavat että sokea usko johtajiin ja ylemmän akttoriteetin, tässä tapauksessa valtionjohdon iskostama ääriajattelu voi johtaa ja on siis johtanutkin ikäviin seurauksiin.

Samaa todistaa toki noita aikoja edeltänyt kuin myös sen jälkeinen historia.
Maailmassa ei liene toista niin veristä aatesuuntaa kuin äärimmilleen, liiallisuuksiin viety nationalismi.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Niin, kouluissa pitäisi opettaa kriittistä ajattelua enemmän .
Varsinkin nuoria on helppo saada mukaan ,kun on karismaa omaava johtaja , jolla on hyvät puhujan lahjat.

Vaikka yleisesti lakeja tulee noudattaa, rajansa silläkin.
Vastarintaan on ryhdyttävä jos vallan kahvassa olevat päättävät ihmisyyden vastaisia lakeja , jonkin kansanryhmän sortamiseksi.

Miten olisin toiminut itse Hitlerin ajan Saksassa, naisena ?
Toivon, ja uskonkin , etten olisi "jänistänyt" ,vaan ollut vastuullinen ja omilla aivoiilla ajatteleva kansalainen.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

"Taistelu Pahan ja Hyvän välillä maailmassa on hengellinen ennen kaikkea , ja siitä johtuu uskonnolinen luonnekin päivän polttaviin kysymyksiin juutalaisen kansan kohdalla"
Kuka määrittää Hyvän ja Pahan?
Vastaus: Minä itse määritän päivittäin.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Minun melestäni Raamatun 10 käskyä eli ohjetta määrittää hyvän ja pahan.
Jos ei tiedä mtään noista ohjeista, (esim.-Älä tapa)
meillä on myös sisäinen ääni, omatunto joka syyttää, jos teemme väärin.
On paatuneita rikollisia, jotka eivät kadu tekojaan, heidän omatuntonsakin on
paatunut.
Hyvä teko tai paha lähtevät ajatuksista.
Paha pommittaa mieltämme vääriin ratkaisuihin.
Hyvä taas hylkäämään ne.

Nykyään on jotenkin , joissakin yhteyksissä ajattelua, että paha on itse asiassa hyvä.
Outoa , ristiriitaista.

Toimituksen poiminnat