Kompassi Ota suunta

Kaikki blogit puheenaiheesta Veroaste

Kuka maksaa soten lisäkustannukset

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta sai 17.5.2018 valmiiksi maakunta- ja sote-uudistuksen lakipakettia koskevan lausuntonsa (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/VaVL_5+2018.aspx). Valiokunnan enemmistö totesi mm, että uudistuksen vaikutuksista ei ole kokonaisarviota, ei edes eri skenaarioiden tasolla. Lausunnossaan valtiovarainvaliokunta kehotti lakiesityksistä mietinnön antavaa sosiaali- ja terveysvaliokuntaa ottamaan havainnot huomioon.

Mahdollisuuksien tasa-arvo on holhoamista edullisempaa

Yksi tärkeimmistä mahdollisuuksien tasa-arvon tekijöistä on maksuton koulutus. 

 

Tehdäänkö Helsingistä koko maailman sosiaalitoimistoa?

Näyttää siltä, että järjettömyys, vastuuttomuus, laittomuus, epäoikeudenmukaisuus, epäisänmaallisuus etenevät kiihtyvää tahtia Helsingin valtuustossa...

Kukaan ei osaa arvioida, millaisia kustannuksia paperittomien terveydenhuolto Helsingille aiheuttaa – edes paperittomien määrää ei tiedetä, otsikoi Helsingin Sanomat kaupungin tekemästä päätöksestä laajentaa ilmaispalveluita laittomille maahantulijoille.

Hyvinvointiyhteiskunnassa nettohyötyminen on tavanomaista

Tuoreessa Kanava -lehdessä avautuu emiritusprofesori Vesa Kanniainen esitelmöimään maahanmuuttopoliittisten näkemystensä ohella myös hyvinvointiyhteiskuntamme rahoituspohjasta - julkisen sektorin tuottamat yleishyödylliset palvelut  rahoitetaan hänenkin adekvaattien  käsityksensä mukaan pääosin verotuotolla, jota täydennetään tarpeen mukaan valtion budjettitaloutta tasapainottavalla lisävelalla :). 

Palkansaajain verotuksen kiristyminen on tulkintakysymys

Hallitus meni tekemään harkitsemattoman lupauksen olla kiristämättä palkansaajien verotusta  missään tuloluokassa. Tämmöisillä lupauksilla hallitus on sitonut omat kätensä. Lupaus estää verotuksen rakenteen mainittavat muutokset, sillä muutokset olisi tehtävä yksinomaan verotusta keventämällä mihin tuskin on varaa. Soten rahoituksen siirtyminen kunnilta valtiolle kuitenkin vaikuttaa verotuksen rakenteeseen tasaavasti, siis positiivisesti, jolloin jonkun verotus välttämättä pitemmällä tähtäyksellä kiristyy.

Suurin häviäjä energiatehottomuudessa on Verottaja

Suomi tuottaa energiansa energiatehottomasti ja suurin taloudellinen häviäjä energia tehottomuudessa on Verottaja.  

Näin tapahtuu, koska energiatehottomuus syö yritysten kilpailukykyä, heikentää vaihtotasetta sekä ulosliputtaa suomalaisia tuotantolaitoksia ulkomaille. Tällöin veroja maksetaan vähemmän, koska ostovoimaa kansalaisella on vähemmän.

Saamme enemmän verorahoilla kuin maksamme niitä (periaatteessa)

Lueskelskin tuossa aiemmin vertailua jenkkilän osalta, että mitä sitä veronmaksaja oikein saakaan niillä verorahoillaan. Tein huvikseni vertailun Suomeen (after-tax incomella löytää googlesta). Toki se otti huomioon vain tuloverot, eikä kulutus- ja omaisuusveroja, mutta silti. Suomessa saa ihan himskatisti verorahoille vastinetta (mm sen kaameasti julkisen sektorin roolia korottavan eläkejärjestelmämme takia). Tulonsiirtojen lisäksi kansaiaisille kustannetaan tieverkostoa ja muuta infraa... Tässä tullaan toki nopeasti siihen, että kulutusverot ovat iso osa kokonaisverotustamme.

Voiko kuntapäättäjiin luottaa?

Viime Talouselämä-lehti otsikoi toimittaja Seija Holtarin jutun soteprosessista "Sote kompuroi kuntaveroon". Jutussa epäiltiin, että jos sotemenot siirretään valtiolle voidaanko luottaa  kuntien vastaavasti alentavan omaa verotustaan. Ajatellaan, että on riski, että kuntapäättäjät varaavat jonkun äyrinpuolikkaan yleisiin kunnallisiin virkistysmenoihin jolloin veroaste kiristyy. Hallitus on kuitenkin luvannut, ettei veroaste kiristy soteuudistuksen johdosta.

Sote nostanee veroastetta

Uuden hallituksen tehtäväksi jäi soten ratkaiseminen. Kiistelyn kohteena on edelleen, kuinka sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset katetaan. Kuka maksaa? Kuka ei maksa? Kuka maksaa enemmän?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä